پرتقال من


باید می نشستم برای آیلتس می خوندم... ولی به جاش راه افتادم مربای پرتقال درست کردم و رفتم کره و وانیل گرفتم و پای ِ موز  ِ من در آوردی درست کردم و ماهی سرخ کردم و تربچه قاچ کردم انداختم توی آب که بشکفه و رختها رو ریختم تو ماشین و همه ی ظرفها رو توی کابینت مرتب کردم و... ساعت نه و نیمه و دارم از خستگی نصف می شم ولی هنوز به نمونه تست های آیلتس دست نزدم... الان که دوباره چشمم افتاد بهشون گفتم پاشم خونه رو یه جارو بزنم... در قدم بعدی فکر کنم حاضرم سرم رو بذارم زمین بمیرم ولی برای آیلتس نخونم...

به قول پدر جان، امان از آدمی که نخواد یه کاری رو بکنه...


Full Moon


وقت ناهار همینجوری که سالادم رو هم می زنم قاطی غرغرهای بغل دستی هام می شم که آره این هفته چقدر کش دار بود و اندازه ی دو تا هفته دردسر کشیدیم و هیچی درست از آب در نیومد و اونایی هم که درست بود خراب شد و چقدر خسته ایم و الخ... یکی از راه می رسه، خیلی طبیعی قاطی بحثمون می شه و می گه آره دوشنبه فول مون بود... اینا همه اش واسه فول مونه... و خونسرد لقمه ی گوشه ی لپش رو قورت می ده... که انگار همه چی واضحه و وا مگه شماها نمی دونستین این هفته قراره اینجوری شه...

یعنی مردم اینجوری مدیریت بحران می کنن... 


Nothing to envy


دارم یه کتابی در مورد کره ی شمالی می خونم... خبرنگار آمریکایی اواخر دهه ی نود و اوایل دهه ی صفر رفته مشغول به کار شده در کره ی جنوبی... در این حین تا جایی که می تونسته کسانی رو که از کره ی شمالی فرار می کردن پیدا کرده، باهاشون مصاحبه کرده و یادداشت هاش رو به شکل تکه داستان هایی از زندگی مردمان کره ی شمالی نوشته... این تکه داستان ها و یادداشت های پراکنده رو که می ذاری کنار هم، تصویر خوبی از طبقه ی زیر متوسط و فقیر کره ی شمالی می گیری، هر چند که تصویر طبقات بالاتر اجتماعی در هاله ای از ابهام باقی می مونه... کره ی شمالی به طور رسمی پنجاه و یک کلاس شهروندی تعریف کرده و آدمها رو خیلی تر و تمیز چیده و از هم جدا کرده و تقریبن غیر ممکنه که کسی بتونه از طبقه ی اجتماعی خودش بالاتر بره... استاندارد زندگی و رفاه و آینده و اینا هم همه اش وصله به همین کلاس اجتماعی... 

خلاصه، یه جایی از کتاب تعریف کرده که:

Kim Jong-il's birth was said to have been heralded by a radiant star in the sky and the appearance of a beautiful double rainbow. A swallow descended from heaven to sing of the birth of a general who will rule the world


واقعن جای تشکر داره...